vrijdag 27 juli 2018

Desembrood bakken

Zelf zuurdesembrood maken loont de moeite! Het is niet alleen lekker, maar ook erg gezond. Maak nu je eigen desem en bak een mooi brood. Als je eenmaal goed zuurdesembrood hebt geproef wil je niet anders meer! Het is heerlijk broo vol van smaak en met veel beet.


Zelf bakken is helemaal niet moeilijk.

En voor een heerlijke smaak en textuur raad ik aan om het brood in een gietijzeren pan te bakken. Er bestaat geen smaakvoller brood dan een goed gebakken desembrood. De smaak en geur van dit brood is zoveel intenser en complexer dan. Desembrood in broodbakmachine. Het probleem bij het bakken van een desembrood in een broodbakmachine is dat de programma’s niet lang genoeg zijn.


In een mooie keuken in Gouda leer ik je hoe je. Vraag aan je bakker wat er in zijn broden zit, of beter nog… maak je eigen desem en bak je eigen desembrood , dan weet je precies wat er in zit. Deze groep is een extra service voor de workshopdeelnemers.


Ik wil jullie graag laten meekijken in mijn keuken, wat ik daar zoal bak en kokkerel.

Ik kook graag en probeer iedere dag weer iets anders op tafel te zetten. Door het deeg steeds aan te vullen met bloem en water, komt de bakker tot de ideale verhouding voor het bakken van zuurdesem. En als je dan eindelijk een mooie actieve starter tot leven hebt gebracht, wil je natuurlijk een authentiek brood met harde korst bakken.


Door de lange rijstijd heeft desembrood een bijzondere, volle, licht zure, rijpe smaak. Hier moet je soms even aan wennen. Stap 2: zuurdesembrood bakken. Groot gelijk, want desembrood is ook hartstikke gezond.


Maar uh, wat is dan precies het verschil met gewoon brood? Om z’n brood te bakken ,. Dat een desembrood (altijd) zuur smaakt en heel compact is, is echt onzin. Met desem kun je de heerlijkste en meest luchtige broden bakken. Geïnspireerd door vriendin Anne Mathilde die al jaren haar eigen brood bakt ben ik na veel lezen, lezen en nog meer lezen begonnen met het maken van desem en het. Brood bakken is niet moeilijk.


Het vereist enkel basis ingrediënten (water, bloem, zout) en geduld. Dat laatste is het meest uitdagende aspect. Hoi Levine, ik wil graag een desembrood bakken , maar mag momenteel geen gluten.


Kan ik de starter ook met boekweit-, gierst- en of rijstmeel maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.